Takrifan
Mudah
Dalam pemahaman ramai umumnya termasuk golongan
‘baru’, mereka sudah masak dengan kefahaman bahawa makna ‘ADIL’ ditakrifkan
dengan maksud sama rata, sama banyak
atau sama-sama seimbang. Takrifan ini merupakan takrifan mudah untuk difahami.
Contohnya dalam bab pembahagian dua puluh empat
(24) meter kain diantara Ali, Abu, Ahmad, Ah Meng, Ah Chong dan Gopal :
Kain = 24 meter
Ali, Abu, Ahmad, Ah Meng, Ah Chong, Gopal : 6 orang
Pembahagian = 24/6
Satu (1) orang = 4 meter
Takrifan
Menurut Islam
Dalam Islam, adil adalah ‘meletakkan sesuatu
bersesuaian pada tempatnya. Bukan
bermaksud sama banyak atau sama rata atau seimbang dalam semua perkara.
Contohnya dalam bab aurat :
Islam menetapkan had aurat yang wajib ditutup bagi
wanita lebih banyak dari lelaki, sesuai dengan kejadian ciptaannya. Allah
menjadikan mereka ini cantik dan indah sehingga boleh menarik perhatian kaum
lelaki, maka bermakna wanita adalah barang mahal dan berharga yang tidak boleh
sesuka hati ditonton oleh sesiapa sahaja melainkan orang-orang yang tertentu
yang dikhaskan iaitu suami dan ahli keluarga. Maka, wanita dipelihara oleh
Allah dengan aurat yang agak lebih sedikit dari lelaki. Inilah Islam yang
meletakkan sesuatu aturan sesuai dengan fitrah kejadian manusia kerana Allah
yang lebih berhak tahu tentang keperluan makhluk yang Dia sendiri ciptakan.
Takrifan
Dalam Fiqh dan Hadis
Dalam ilmu fiqh dan hadith, makna adil berbeza
pula.
Fiqh : Apabila disebut seorang saksi kes zina dalam Islam hendaklah saksi yang adil. Maka makna adil dalam konteks Fiqh adalah :
“ saksi yang tidak fasiq iaitu hidup melakukan dosa besar “. Maka saksi yang fasiq tidak sah dan tertolak menurut pandangan Islam kerana mana mungkin orang yang hidup dalam dosa besar muncul untuk menjadi saksi dalam perkara melibatkan dosa besar juga. Sudah tentu soal kepercayaan terhadap mereka ini, boleh dipertikaikan.
Hadith : Antara sebab hadith itu menjadi
sohih adalah kerana perawinya bersifat adil. Maksud perawi yang adil dalam Ilmu
Hadith sama sahaja seperti adil dalam bab Fiqh, cuma ada sedikit tambahan iaitu
:
“ mengerjakan suruhan dan taat kepada Allah, tidak melakukan dosa besar, menjauhi perkara yang boleh merosakkan iman (aqidahnya) , tidak mengikut mana-mana hadith yang bertentangan dengan syara’, menjaga maruah baik dari segi syara’ mahupun adat “
Adil dalam hadith juga adalah perawi hadith itu
tidak termasuk difitnah atau dituduh dengan 5 perkara ini :
a) berdusta, fasiq, jahil dan bid’ah.
b) Bergaul dengan sahabat-sahabat yang tidak
bermaruah (berakhlak).
c) Keterlaluan dalam bergurau senda.
d) Membuang air ditepi jalan.
e) Makan di jalanan (kedai-kedai)
Adil disalah
takrif
Melalui takrifan di atas jelas membawa maksud bahwa
erti adil yang sebenarnya adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya dan bukanlah
bermaksud sama rata. Natijah dari kesilapan memahami makna ‘adil’ ini, akhirnya
muncullah persepsi salah mengerti seperti yang berlaku dewasa kini.
Agama Islam adalah agama yang bersifat al-Adalah
iaitu adil kepada semua golongan tanpa mengira kaum, bangsa, budaya dan warna
kulit. Dalam masa yang sama, ada pula pihak yang cuba menggunakan konteks ini
dalam memutarbelitkan erti kata sebenar maksud adil itu sendiri. Mereka cuba
mengaitkan konsep adil ini dengan isu kaum dan bangsa . Lebih malang lagi,
ramai yang tidak melihatnya dari sudut luar kotak sehingga menyebabkan ramai
yang buta malah lebih malang lagi pekak dan bisu.
Contohnya kes mudah :
Bab pembahagian dua puluh empat (24) meter kain
diantara Ali, Abu, Ahmad, Ah Meng, Ah Chong dan Gopal :
KIRAAN 1 :
Kain = 24 meter
Ali, Abu, Ahmad, Ah Meng, Ah Chong, Gopal : 6 orang
Pembahagian = 24/6
Satu (1) orang = 4 meter
Jika diadili berdasarkan takrifan yang mudah yakni
sama rata, satu (1) orang akan memperolehi empat (4) meter kain.
KIRAAN 2 :
Kain = 24 meter
Ali, Abu, Ahmad = 3 orang = Melayu
Ah Meng, Ah Chong = 2 orang = Cina
Gopal = 1 orang = India
Pembahagian = 24/6
Satu (1) orang = 4 meter
Jika diadili berdasarkan takrifan sama rata tetapi
memperincikan perbedaan kaum, bangsa dan warna kulit, hasilnya akan diperolehi
seperti di bawah :
YANG PADA
KEBIASAANNYA :
Satu (1) orang = 4 meter
Melayu
(Ali/Abu/Ahmad) = 3 orang x 4 meter = 12 meter
Cina
(Ah Meng/Ah Chong) = 2 orang x 4 meter = 8 meter
India
(Gopal) = 1 orang x 4 meter = 4 meter
Hasilnya,
Melayu = 12 meter kain / Cina = 8 meter kain / India = 4 meter kain
YANG SALAH :
Kain = 24 meter
Bangsa
= 3 (Melayu/Cina/India)
Pembahagian
= 24/3
Satu
bangsa = 8 meter kain
Hasilnya,
setiap bangsa akan memperolehi 8 meter kain. Daripada 8 meter kain yang
dibahagikan, dibahagikan pula mengikut perorangan, yakni :
Satu
bangsa = 8 meter kain
Melayu
(Ali/Abu/Ahmad) = 8 meter kain / 3 orang = 2.6667 meter setiap orang
Cina
(Ah Meng/Ah Chong) = 8 meter kain / 2 orang = 4 meter setiap orang
India
(Gopal) = 8 meter kain / 1 orang = 8 meter seorang
Hasilnya,
akan memperlihatkan ketidak adilan dalam pembahagian walaupun cara kiraannya nampaknya
adil.
KIRAAN 3 :
Jika diadili berdasarkan takrifan meletakkan
sesuatu pada tempatnya pula, yang mana ianya lebih terperinci dengan tambahan
syaratnya enam (6) orang ini adalah orang islam dan dua puluh empat (24) meter
kain merupakan sedekah.
Pembahagian dua puluh empat (24) meter kain sedekah
diantara Ali, Abu, Ahmad, Ah Meng, Ah Chong dan Gopal.
Antara Ali, Abu, Ahmad, Ah Meng, Ah Chong dan Gopal
:
Siapakah
diantaranya adalah dari orang Islam yang tediri daripada golongan fakir atau
miskin atau amil atau mualaf atau ar-Riqab atau Raaghimin atau Fii Sabilillah
atau Ibnus Sabil ?
Jika
semuanya sudah kaya raya / mampu memperoleh sendiri = Semua tidak dapat, perlu
dicari yang lebih memerlukannya
....
dan seterus-seterusnya.
Jika
diambil contoh enam (6) orang ini sahaja yang ada di dunia semuanya cukup
lengkap segalanya, semuanya sama dan saksama, tetapi tetap hendak dibahagikan
(tidak dibahagikan dikhuatiri akan lusuh, reput lalu membazir), perlu pula
dilihat mana satukah diantaranya berjantina lelaki atau berjantina perempuan,
mana satu pula yang berbadan gempal atau berbadan kurus?
Kebiasaannya
perempuan yang berbadan gempal mestilah memerlukan kain yang lebih untuk cukup
dihasilkan baju untuknya. Perempuan yang berbadan kurus pula memadailah
menerima kain secukup layaknya kain tersebut cukup untuknya menghasilkan baju.
Perempuan pula lebih layak menerima meter kain melebihi lelaki.
KESIMPULAN
Takrifan
adil berdasarkan contoh kes, kiraan di atas, lebih membuka ruang untuk pembaca
berfikir bagaimana dan apa yang dimengertikan dengan adil tersebut. ‘Tepuk dada
tanya selera’.
Agaknya,
bagaimana keadaan orang biasa
yang terlalu mempertikaikan soal adil ini, lalu diberi orang itu untuk
membahagikan sesuatu, apakah kesudahannya? Jawapan yang ternyata pasti, ‘Betullaa...
Susah Nak Berlaku Adil.’ serta akan lahir pula suara-suara kedekut dan tidak
tahu bersyukur ‘Mana adil macam ni?’ dan pelbagai suara-suara sumbang yang lain
berkumandang serta menyakitkan seperti gambaran di sebelah, orang tua dan
keldai. ‘Rambut sama hitam, hati lain-lain’
Masalahnya,
kita selalu membuat perbandingan dengan orang yang lebih tinggi darjatnya dari
kita sehingga kita melihat kekurangan pada diri kita lalu mengambil jalan
singkat mentakrifkan dan melabelkan mereka yang tinggi darjatnya ini zalim dan
jahat. Jika kita membuat perbandingan keadaan diri kita dengan orang yang lebih
rendah darjatnya atau yang lebih daif, kita akan mendapati diri kita telah
dikurniakan rezeki yang melimpah ruah lalu kita akan lebih bersyukur dengan
nikmat yang telah diberiNya.
Moralnya
bersyukurlah dengan apa yang telah diterima kini. Alhamdulillah...
No comments:
Post a Comment