Sunday, 2 December 2012

PERANG JAMAL (3/3) – BILA JEMARI MULA BICARA

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF



Dunia pancaroba kini penuh dengan kejadian dan kegiatan fitnah. Sana sini fitnah, itu ini fitnah, begitu begini fitnah. Sejarah yang berlaku di dalam Perang Jamal selepas wafatnya Rasulullah SAW sepatutnya diambil pengajaran bermakna untuk hari-hari mendatang.

Ada orang sanggup buat apa sahaja untuk kuasa. Lihat sahaja pada sejarah yang telah berlaku, sungguh menyedihkan,  Perang Jamal adalah melibatkan mereka yang bersaudara, sesama agama dan bangsa. Rosak semuanya, penyesalan tidak berkesudahan! Hanya kerana perselisihan faham dan kuasa! Satu sebab yang nyata yakni FITNAH!

Antara persoalan yang mungkin timbul di dalam benak fikiran termasuklah :

Kenapa mesti berpecah belah dan tidak bersatu dalam mencapai kemaslahatan?
Kenapa mesti percaya dengan sesuatu tanpa penyelidikan rapi dan teliti?
Dahsyat... Fitnah yang disemburkan boleh mengakibatkan perselisihan sesama saudara, agama dan bangsa.
Subhanallah.. sejarah ini dan jalan ceritanya hampir sama dengan keadaan sekarang ini seperti dalam ‘BERSIH’, apa yang terjadi kini, cuma masih belum ke peringkat akhir jalan cerita? Adakah sejarah lampau bakal dan akan berulang kembali?

Tanggapan serta persepsi terhadap orang tua bersama keldai

Dalam kita muhasabah diri, cuba kita mengimbau kembali apa yang telah berlaku semasa Perhimpunan Bersih satu ketika dahulu. Jalan ceritanya hampir sama dan padan dengan apa yang telah berlaku di dalam Perang Jamal. ‘Signal’nya jelas, ada pihak yang cuba menyelinap dalam mempengaruhi orang untuk bertindak sedemikian. Mana mungkin hendak memuaskan hati semua orang apatah lagi bilangan rakyat yang terlalu ramai dengan pelbagai dan bermacam jenis pandangan yang terkandung segala perencah mahupun rasa. Mana mungkin dalam perhimpunan ramai, ada jaminan tidak akan berlaku sebarang dua permasalahan. ‘Rambut sama hitam, Hati lain-lain’.



Sesetengah pihak berpendapat, ‘Inilah caranya untuk kita beritahu kerajaan sekarang untuk melakukan perubahan yang diingini rakyat. Suara rakyat harus didengar. Suara rakyat harus diambilkira.’

Pelik bin ajaib. Rata-rata yang menghadiri perhimpunan tersebut adalah dari kalangan yang terpelajar. Telah diajar bagaimana untuk menyediakan kertas kerja mahupun kertas cadangan. Penyediaan kertas ini diimplementasi hingga ke peringkat pekerjaan. Kertas cadangan ini boleh disalurkan pada wakil rakyat di peringkat wakil DUN mahupun wakil PARLIMEN. Hanya yang menjadi persoalannya, adakah kertas cadangan itu disuarakan di peringkat DUN mahupun Parlimen? Itulah salah satu tanggungjawab wakil rakyat. Menyuarakan dan menyampaikan cadangan ini ke peringkat yang lebih tinggi untuk perlaksanaan. Suara rakyat dalam mengemukakan cadangan atau perubahan yang didendangkan melalui perhimpunan sebegini semuanya hanyalah agenda yang merosakkan. Seperti yang telah diungkapkan tadi, ‘Mana mungkin hendak memuaskan hati semua orang apatah lagi bilangan rakyat yang terlalu ramai dengan pelbagai dan bermacam jenis pandangan yang terkandung segala perencah mahupun rasa.’ ‘Rambut sama hitam, Hati lain-lain’.
 

Apabila kertas cadangan tersebut telah disuarakan di peringkat DUN atau Parlimen, akhirnya mendapat persetujuan ramai dari kalangan ahli, sudah tentu pemimpin akan berusaha kepada perlaksanaan melalui pendekatan kaedah yang terbaik dan yang paling baik setelah mengambilkira setiap pandangan atau sudut, baik dan buruknya dan sebagainya. Ada rasionalnya suatu tindakan itu dibuat.

Dalam memperincikan perenggan berkaitan dengan perhimpunan, tidak semua perhimpunan berkesudahan seperti Bersih atau berakhir dengan rusuhan. Ada juga perhimpunan aman yang tidak mengganggu ketenteraman. Pokok pangkalnya, jika ianya bertujuan baik dan bermatlamatkan baik, baiklah jadinya. Jika bertujuan jahat atau bermatlamatkan jahat, jahatlah jadinya.

Perhimpunan BERSIH.. disebalik tersurat, tuntutan SPR, pendidikan percuma dan LYNAS. Disebalik tersirat pula, melahirkan rusuhan, menjatuhkan pemimpin, menjadikan asas serta alasan orang muda untuk terus memusuhi polis dan anggota bertugas, menjadikan negara dalam keadaan huru hara seperti yang berlaku di negara-negara lain atas cetusan yang pada asalnya satu perhimpunan tetapi akhirnya berkesudahan rusuhan. Apa yang diperlihatkan kegagalan perhimpunan cuba diserap masuk ke dalam negara ini. Perhimpunan aman dalam memprotes filem pendek penghinaan Nabi Muhammad saw pula, tidak pula berkesudahan dengan kesudahan yang memalukan. Perhimpunan Hari Kemerdekaan, Perarakan Maulud Nabi dan sebagainya semuanya berlangsung dalam keadaan aman damai.


Dalam konteks kini, masyarakat sering dibawakan kepada mereka akan berita-berita yang kadang-kadang amatlah bercanggah dengan akal fikiran. Dunia sekarang bukan lagi dunia yang menangguk air di tepi arus kerana dunia telah mengecapi kemudahan dalam mencari maklumat. Tetapi malangnya, ramai yang sudah menjadi buta dan pekak. Terlalu taksub sehingga lupa berfikir selayaknya manusia dibekalkan akal. Perkara yang dilihat dalam keadaan yang was-was dan diragui sering menjadikan manusia mudah terpengaruh dan termakan racun fitnah. Al-Quran sendiri mengajar kita supaya berwaspada terhadap perkara seperti ini yang boleh merosakkan budaya berfikir secara rasional.

1 Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepada kalian orang fasik dengan membawa berita, maka telitilah berita itu agar kalian tidak memberikan keputusan kepada suatu kaum tanpa pengetahun sehingga kalian akan menyesali diri atas apa yang telah kalian kerjakan.(QS al-Hujurat [49]: 6)

1 Ayat ini, menurut laporan Ibn ‘Abbâs, diturunkan berkaitan dengan kisah al-Walîd bin ‘Uqbah bin Abî Mu’yth, yang menjadi utusan Rasulullah saw. untuk memungut zakat dari Bani Musthaliq. Ketika Bani Musthaliq mendengar kedatangan utusan Rasul ini, mereka menyambutnya secara berduyun-duyun dengan sukacita. Mendengar hal itu, al-Walîd, menduga bahwa mereka akan menyerangnya, mengingat pada zaman Jahiliah mereka saling bermusuhan. Di tengah perjalanan, al-Walîd kemudian kembali dan melapor kepada Nabi, bahwa Bani Musthaliq tidak bersedia membayar zakat, malah akan menyerangnya. Rasul saw. marah, dan siap mengirim pasukan kepada Bani Musthaliq. Tiba-tiba, datanglah utusan mereka seraya menjelaskan duduk persoalan yang sesungguhnya. Lalu, Allah menurunkan surat al-Hujurat (49) ayat 6 ini.

Konteks turunnya ayat ini memang terkait dengan kisah al-Walîd, tetapi berdasarkan kaedah: Al-‘ibrah bi’umûm al-lafzhi lâ bi khushûsh as-sabab (makna ayat ditentukan berdasarkan keumuman ungkapan, bukan berdasarkan spesifikasi sebab), maka ayat ini adalah digunapakai secara umum. Berdasarkan ayat inilah, para ulama hadis kemudian membuat kaedah periwayatan hadis sehingga menjadi karakteristik khas ajaran Islam. Tidak hanya itu, secara praktik, ayat ini juga menjadi kaedah berfikir manusia dalam menerima sebarang perkhabaran tertentu.

Ayat ini dinyatakan oleh Allah swt kepada orang-orang yang beriman agar mereka berhati-hati ketika ada orang fasik membawa berita kepadanya; agar mereka memeriksanya dan tidak menelannya mentah-mentah.





 

No comments:

Post a Comment